Skip to main content

Webbtrender 2023

Här kan du läsa om några av åretswebbtrender

Minimalistiska webbsidor

Alla vill inte ha en flashig webbplats fylld med djärva färger och nyckfulla animationer. Det är därför minimalism är en av de främsta webbdesigntrenderna för 2023. Minimalistisk design använder begränsade färgpaletter och bara så många designelement som behövs för att få fram poängen.

Även om att anta en minimalistisk estetik ger flera fördelar, måste du vara uppmärksam på den övergripande balansen i varje design, eftersom en stor mängd vitt utrymme gör det uppenbart när något är lite malplacerat.

Mikrointeraktioner

Liksom andra webbdesigntrender från 2023 arbetar mikrointeraktioner för att förbättra användarupplevelsen och öka varumärkesmedvetenheten. Typiska webbplatsinteraktioner inkluderar att klicka på en länk, skriva en kommentar på ett blogginlägg, titta på en video eller fylla i en enkät. Mikrointeraktioner kräver ännu mindre input från användare, vilket gör dem extremt användbara för att öka engagemanget och säkerställa att besökare kan navigera på en webbplats utan att stöta på några fel.

Ett vanligt exempel på en mikrointeraktion är användningen av framstegsindikatorer. Dessa indikatorer används ofta på sidor som kräver att användare fyller i ett formulär eller slutför en process med flera steg. När användaren slutför varje nödvändig åtgärd flyttas förloppsindikatorn till höger och låter dem veta att webbplatsen svarar på deras input. Användningen av framstegsindikatorer eliminerar behovet för användare att undra om sidan är frusen eller om systemet känner igen deras input, vilket förbättrar användarupplevelsen. Framstegsindikatorer kan också hjälpa användare att hålla tålamod när de laddar ner stora filer eller slutför andra tidskrävande processer.

Mobilvänlig design

Mobilvänlig design är inget nytt, men det är viktigare än någonsin, vilket gör det till en av de främsta webbdesigntrenderna 2023. Från och med 2021 ägde cirka 85 % av normalanvändaren en smartphone; många av dessa människor använder sina telefoner för att göra bokningar, se restaurangmenyer, schemalägga fordonsunderhåll och hantera andra uppgifter. Om ett företags webbplats inte fungerar bra på mobila enheter kan konsumenter ta sin verksamhet någon annanstans, vilket resulterar i förlorade intäkter.

En responsiv sida bör anpassa sig till olika enheter, från små smartphones till surfplattor med 12-tumsskärmar, för att ge varje användare en positiv upplevelse. Du måste också tänka på storleken på knapparna i dina designs, eftersom många människor använder sina smartphones med tummarna istället för pekfingrarna.

Interaktiva ikoner och objekt

En högsta prioritet för webbdesign är hur man går tillväga för att skapa gränssnitt som kräver minimal ansträngning från användarens sida för att interagera med dem, det vill säga de är så intuitiva som möjligt. Genvägar som gör det enkelt för designern kan dock ha motsatt effekt på användaren – speciellt när det kommer till ikonografi.

Vissa ikoner, särskilt de som används i rubriker, är så vanliga att alla användare kan tolka deras betydelser och använda dem på rätt sätt.

Att tänka på

Kom ihåg att varje webbplats marknadsför en egen produkt eller tjänst, utformad för att lösa ett visst problem med specifika mål. Så vi bör inte bara följa trenderna blint.

När vi har en bättre förståelse för målen och produkterna vi säljer, kan vi på ett smart sätt tillämpa några av trenderna och upptäcka nya sätt att få användare att inspireras och bli intresserade.

Att förstå hur man skapar engagemang har blivit mer och mer komplext och vi måste hänga med i nya teknologier, strategier och modeflugor.